מצבות אבן חברון

מצבות אבן חברון

אבן חברון היא סוג של אבן גיר שנחצבה באזור חברון, בגדה המערבית ומשמשת לבניית מצבות יהודיות בישראל כמו גם ברחבי העולם. אבן זו, המכונה גם אבן גיר ירושלמית, מתאפיינת בצבעה הבהיר, בגרגור ייחודי ומורכב ובעמידותה בפני שחיקה. 

אבן חברון היא בעלת היסטוריה ארוכה ועמוקה והיא סמל להיסטוריה, תרבות ומסורת יהודית ולכן מצבות אבן חברון הינן כה מבוקשות ופופולאריות גם בימינו.

מצבות אבן חברון הפכו להיות המצבות הסטנדרטיות לחללי צהל וכוחות הביטחון, עקב חזותן הרישמית והאחידה. המראה המתקבל מאבן זו היא של צניעות במקביל לאלגנטיות, אך ללא הראוותנות אשר מתלווה לאבנים או חומרים אחרים המשמשים למצבות. 

כמו כן, בהשוואה לאבנים טבעיות אחרות, וודאי תמצאו שמחירן הנוח במקביל ליופיין העדין והשמרני הופך אותן לבחירה המועדפת בכל הקשור למצבות ואנדרטאות. 

למרות שמקורן בירושלים, ניתן כיום להתקין מצבות מאבן חברון בכל מקום בארץ, ולמעשה להביא את הקדושה לכל בית עלמין.

מהי אבן חברון?

אבן חברון היא סוג של אבן גיר, או סלע משקע, המורכב בעיקר מקלציט, מינרל המורכב מסידן פחמתי ומגנזיום פחמתי. 

סוג זה של אבן גיר נמצא בדרך כלל בשכבות העשירות בסידן פחמתי ובמגנזיום קרבונט, אך יכול להכיל גם מינרלים נוספים כמו חימר, חול ופלדספאר. לאבן צבע בהיר, הנע בין אוף-וויט לאפור בהיר, ולעיתים יש לה פסים או כתמים כהים יותר (גידים).

האבן עמידה מאוד ובנוסף לעמידותה, אבן חברון מציעה מידה מסוימת של אלגנטיות ויופי. הצבע הבהיר של האבן והדוגמאות הייחודיות שאפשר לייצר באמצעותה את המצבות השונות, מושכים מתעניינים רבים והופכים אותה לבחירה מצוינת עבור מצבות נצחיות. 

עם זאת, יש לקחת בחשבון שאבן חברון אינה מומלצת כאשר ישנם עצים רבים באזור, מכיוון שלמרות שהאבן תהיה תמיד יפה ואלגנטית היא לא תיראה מלוטשת מדי, כך שהיא עלולה להיהרס או לדרוש תחזוקה רבה מדי.

ההיסטוריה של מצבות אבן חברון

ישנם המאמינים כי מצבות אבן חברון נבנו בין השנים 3000 לפנה"ס עד 1700 לפנה"ס, מה שהופך אותן לחלק מהאבנים וחומרי הגלם העתיקים בעולם. 

אבן חברון שימשה להקמת מצבות יהודיות ויצירת הקברים המונומנטליים של מלכי ישראל, בהם דוד המלך ובנו שלמה, וכן לקברי הנביאים יחזקאל וישעיהו. 

האבן שימשה גם לבניית הכותל המערבי והר הבית בירושלים. האבנים נחצבו מהרים מקומיים והן משמשות כסמל לעוצמה ואמונה וכתזכורת למורשת הגאה של העם היהודי.

עיקר ייחודה ההיסטורי נובע ממקור מחצבתה אך מעבר לכך היא ניחנה בעמידות רבה  מאוד בפני שחיקה  כך שהיא יכולה  להחזיק מעמד במשך מאות שנים, מה שהופך אותה לחומר אידיאלי ליצירת מצבות. אך היא בעלת יתרונות רבים נוספים.

יתרונות הבחירה במצבות אבן חברון

מכיוון שמדובר על מצבה העשויה מאבן טבעית תוכלו להיות בטוחים שאין שתי אבנים זהות לחלוטין, כך שגם לא יהיו שתי מצבות זהות זו לזו. 

עובדה זו מקלה על בני המשפחה למצוא את האבן המתאימה ביותר עבור יקיריהם אשר תוכל לבטא ולשקף באופן הטוב ביותר את היחס והכבוד אותם רכשו לו בחייו. עם זאת, מראה האבן הוא שמרני וסולידי באופן יחסי, כך שהיא יכולה להתאים לאנשים המזדהים עם מאפיינים אלה. 

בכל מקרה היא לא תהיה ראוותנית או בעלת מאפיינים אוונגרדיים, כך שהיא תתאים להיות משולבת גם עם מבחר אבנים או חומרים אחרים. בנוסף, מכיוון שהאבן הינה רכה היא יכולה להיות מעוצבת במגוון צורות, וכך הכיתוב שיהיה עליה יכול להיעשות באמצעות ליטוש, עיבוד או חריטה.

אבני חברון יכולות להגיע במגוון צורות וגדלים, כך שניתן לגלות שאבן זו משתלבת בצורה מושלמת עם הסביבה באופן כללי ועם הנוף הארצישראלי באופן ספציפי. בנוסף, תוכלו לגלות שאבני חברון יפות מאד  והן מביאות עימן אווירה ונופך מיוחד לכל אתר קבורה. 

כאשר מוסיפים למצבה כיתוב מרגש, מצבה זו יכולה לספק את ייעודה ולהוות כתזכורת מתמדת של הנפטר וכאבן שואבת לכלל הקרובים והמכרים הבאים כדי לחלוק את כבודם לנפטר.

עיצובים אפשריים של מצבות אבן חברון

מצבות אבן חברון מודרניות עשויות מאבן חברון מוצקה בדרך כלל כאשר צורתן מלבנית עם חלק עליון שטוח. בחזית המצבה חקוקים בדרך כלל שם הנפטר יחד עם תאריך הפטירה, ובגב המצבה ניתן לכתוב בעברית שורת תפילה כמו "שתהיה נשמתו צרורה בצרור החיים" (ת.נ.צ.ב.ה) וכו'.

 בעבר, או בעיקר בגולה, מצבות אבן חברון עוטרו בסמלים יהודיים מסורתיים, לרבות מגן דוד ומנורה. סמלים אלו אשר מייצגים את כוחו ואמונתו של העם היהודי, משמשים כתזכורת למורשת הגאה שלו. 

על אבני המצבה יהיה כתוב בדרך כלל המילים "יהי זכרו לברכה" ולעיתים קרובות תצויר מזוזה, שהיא מגילת קלף שעליה כתובה תפילה.

כאשר מעוניינים לייצר מצבה מאבן חברון, אפשרויות העיצוב כמעט לא מוגבלות. ככלל, ככל שהאבן תהיה רכב יותר כך היא תהיה קלה יותר לעיצוב, כך שעבודת הואמנות הכרוכה בכך הינה מחייבת. 

מכיוון שהאפשרויות רבות, כדאי ומומלץ לראות מצבות אחרות אשר יכולות להתאים עבורכם ולשאוב השראה מהן. מעבר לכך, ניתן לשלב את אבן החברון עם אבנים אחרות, למראה ייחודי ומעוצב יותר. 

יש לקחת בחשבון הגבלות שונות, אם קיימות, של בית העלמין עצמו, בין אם מדובר על נהלים מסוימים או קירבה לקברים גדולים אחרים וכו'. 

כמו כן תרצו כנראה גם לחשוב על אורך ההקדשה שתרצו לכתוב, או על אלמנטים נוספים שתרצו לכלול ולהוסיף למצבה (כמו תמונה למשל או סמל שהיה קרוב לנפטר), כך שהמצבה צריכה להיבנות בהתאם.

מצבת יחיד

 

מה לקחת בחשבון לפני רכישת מצבות אבן חברון?

בעבר בתי העלמין בישראל היו פחות צפופים, וכל נפטר קיבל חלקת אדמה ראויה, אך עם השנים, ועליית הצפיפות בבתי העלמין, החלו הרשויות לצמצם את שטחי הקבורה, כך שיש לשים לב היום לגודל הניתן.  

עוד לפני שאתם בוחרים את המצבה המתאימה ביותר, יש לוודא את המקום המיועד לה, כדי שלא תהיה עוגמת נפש נוספת לאחר מכן, בנוסף לתהליך הקשה כל כך /שאתם עוברים, באיבוד וקבורת אדם יקר. עובדה זו חשובה אף שבעתיים אם מדברים על מצבה שהינה זוגית או משפחתית.

מעבר לכך, יש להתייחס לעוד מספר גורמים בהתייחס לכך:

  • גודל ומשקל האבן- אבני חברון מגיעות במגוון גדלים ומשקלים, לכן חשוב למצוא את האבן המתאימה לצרכים שלכם. הגודל והמשקל ישפיעו על השינוע של האבן למקום בו היא נדרשת וכמובן גם לעלותה. במקרה שהמצבה הנבנית נדרשת לזוג, היא עלולה להיות כבדה מאד ולכן יש לחזק אותה או להיעזר בעזרים נוספים. יש להתייעץ בנושא זה עם קבלן המצבות אשר בחרתם שיוכל להדריך ולייעץ לכם בהתאם לדרישתכם.
  • איכות הגילוף – יש לשים לב שהגילופים על המצבות צריכים להיות מורכבים ומפורטים היטב, שכן הם נועדו להוות זיכרון מתמשך לקבורים תחתיהם. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמצבה מאבן חברון תידרש לעיתים לתחזוקה כדי לשמר את הגילוף ולשפר את עמידותה בפני פגעי מזג האוויר.
  • עלות האבן ועלות ההובלה – בדומה לכלל הקניות שאנחנו מבצעים, גם במצבה, למרבה הצער, נרצה לברר את עלותה עוד בטרם נזמין ונעצב אותה. יש לברר אצל מספר קבלני מצבות כדי לבחור את הקבלן שלא רק שיהיה המשתלם ביותר מבחינת מחיר, אלא כזה אשר תוכלו להתחבר אליו באופן הטוב ביותר.

היכן אפשר למצוא מצבות אבן חברון?

מצבות אבן חברון אפשר למצוא אצל קבלני מצבות שונים. לאבד אהוב, כל שכן לקבור אותו הינו תהליך ארוך וכואב במיוחד, שסביר להניח שלא תחוו עוד משהו הדומה לו. מכיוון שכך, יש לחפש את קבלן המצבות האמפתי ביותר שתוכלו לבקש. 

מעבר לניסיונו רב השנים ומומחיותו בתחום המצבות, עליו להבין את הסיטואציה הקשה בה אתם נמצאים ולהיות בעל אורך רוח וסבלנות לזמן לקיחת ההחלטות. תוכלו להתייעץ עימו ולשאול אותו שאלות רבות שנשארו פתוחות אצלכם, כדי לדעת לקבל את ההחלטות המושכלות ביותר שתוכלו.

אצל אסף א.א מצבות תוכלו למצוא את האוזן הקשבת אותה חיפשתם. אנו מודעים לכובד עיסוקנו, ולכך שלא תמיד קל לבני המשפחה, בעיקר במעמד אובדן האהוב היקר מכל, לעסוק בתיכנון וייצור המצבה אשר תנציח אותו. 

לכן, אנו מנסים לכוון עד כמה שאפשר ולייעץ לכם בהחלטות המכריעות והקשות. לקוחות רבים וניסיון רב השנים שלנו לימד אותנו להתמודד עם הקשיים והאתגרים השונים הן של בני המשפחה והן של מקומות מיצוב המצבה והתנאים הטופוגרפיים השונים. תוכלו להתקשר אלינו עוד היום כדי שנוכל לסייע ככל יכולתנו למספר 073-3745262.

מצבה מכפלה
מצבת יחיד

מאמרים נוספים